Lean

Focus op klantwaarde

Lean betekent kort gezegd, focus op de klantwaarde. Maar wat is klantwaarde? De klantwaarde komt neer op: ‘het product of de dienst waar de klant voor wil betalen’. In veel gevallen worden tijdens de realisatie/productie van een product of bij de uitvoering van een dienst procedures gevolgd of acties uitgevoerd waar de klant geen waarde aan hecht. En waar de klant ‘eigenlijk’ niet voor wil betalen. We noemen dit verspillingen.

 

Verspillingen

Of uw organisatie in staat is een waardevolle dienst of product te leveren wordt dus bepaald door uw klant. Door nu de focus te leggen op die procedures en acties kunnen deze verspillingen in kaart worden gebracht. Sommige verspillingen zijn noodzakelijk, denk aan een kwaliteitscontrole, en zijn niet te verminderen, te reduceren of te elimineren. Maar veel verspillingen zijn dit wel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een flow in een procedure of productieproces. Flow creëren houdt in dat je een doorlopend proces creëert met zo min mogelijk verspillingen. Het continu verbeteren van je processen, levert een verbetering op in kwaliteit, tijd en doorlooptijd en kan uiteindelijk kostenbesparing opleveren. En dat is nu precies waar Flowtwo voor staat.

 

Processen

Waar zitten in uw bedrijf de verspillingen? Niet alleen op de werkvloer, maar juist in de ondersteunende processen kunnen verspillingen zitten die van invloed zijn op uw product of dienst. Denk aan administratieve rompslomp, onnodige of onjuiste vastlegging van informatie of bestellingen, of het onvoldoende inzicht hebben in de processtappen. Flowtwo helpt u deze processen in kaart te brengen en verspillingen te reduceren. Focus op de klantwaarde is een verbetering van de klanttevredenheid.

 

Meer weten? Wij vertellen u graag hoe wij samen met u focussen op de klantwaarde.

 

Benieuwd wat Flowtwo voor u kan betekenen?