Het team van Optimize-IT was ontevreden over de schoonmaak van hun kantoorpand. Wie was die man en wat deed hij eigenlijk? Het bleek echter niet alleen aan de schoonmaker te liggen...
De collega’s van Optimize-IT waren het erover eens: de schoonmaak in het pand liet te wensen over. Niemand kende de schoonmaker eigenlijk goed of wist wat deze ’s avonds precies deed. Zelfs de terugkerende meldingen in de schoonmaakmap werden niet altijd opgepakt. Langzaam kreeg de frustratie, en de tijd die het kostte, steeds meer effect op de sfeer op de werkvloer.
In een gesprek met de schoonmaker bleek echter dat hij maar beperkt de tijd heeft en de ruimtes in het pand moet verdelen om alles bij te kunnen houden. Er werd direct overgestapt op een werkprogramma waarin alle werkzaamheden zijn vastgelegd, zichtbaar op een centrale plek op kantoor. Zo ziet iedereen wanneer, welke ruimte op de planning staat en ontstaat er begrip voor de schoonmaker. Omdat er eveneens besloten werd dat de schoonmaker aan het eind van de middag al start, ontstaat er ruimte voor persoonlijk contact. Eventuele aandachtspunten kunnen ter plekke besproken worden, collega’s zien hoe hard de schoonmaker werkt en deze voelt zich onderdeel van het team. Goede communicatie en duidelijke afspraken lieten de frustratie als sneeuw voor de zon verdwijnen.